Wyszukiwarka
Budżetowanie w banku
Dodał admin, 2007-11-27 Autor / Opracowanie: Studentka_1984
Budżetowanie inwestycji wymaga rozstrzygnięcia, który z długofalowych projektów należy podjąć oraz jak go sfinansować

1  2  3  4  5    >

SPOSOBY BUDŻETOWANIA
•    jeżeli proces sporządzania budżetu rozpoczyna się na samym szczycie struktury organizacyjnej banku (w zarządzie) a następnie przechodzi na niższe szczeble zarządzania, docierając w szczególności do ośrodków odpowiedzialności (w tym głównie do ośrodków kosztów, zysku oraz inwestycji), wówczas mamy do czynienia z tzw. formułą „góra-dół".
•    gdy natomiast to menedżeŹrowie ośrodków odpowiedzialności mają za zadanie rozpocząć ten proces przygotowując prognozy i własne projekty odnośnie do aktywów, pasyŹwów, dochodów oraz przewidywanych nakładów, a następnie projekty te zostają zagregowane na najwyższym poziomie zarządzania bankiem, wówczas będzie to postępowanie wg formuły „dół-góra".
Generalnie istnieją dwa podstawowe typy budżetów:
•    budżet jednowariantowy
•    budżet zmienny.
BUDŻET JEDNOWARIANTOWY sporządzany jest dla jednego poziomu dziaŹłalności. Wszystkie wydatki i dochody planowane są w oparciu o jeden wolumen produktów, usług i innych czynności zaplanowanych na dany rok budżetowy. Budżet jednowariantowy jest względnie prosty we wproŹwadzaniu w życie, funkcjonuje szczególnie dobrze, gdy udaje się trafnie przewidzieć rozmiar działalności banku. Jego wadą jest. że może wymagać częstych rewizji jeśli prognozy odnośnie do poziomu działalności nie sprawdziły się.
BUDŻET ZMIENNY zakłada, że rozmiary działalności banku mogą być różne. Budżet zmienny przewiduje, że pewne wydatki mają charakter stały i nie zmieniają się odpowiednio do zmian rozmiaru działalności, inne zaś z natury rzeczy zmieniają się (wprost proporcjonalnie lub tylko czꏜciowo) stosownie do różnych poziomów działalności.
W związku z tym budżety zmienne nie będą wymagać zbyt częstych rewizji. Wadą ich jest natomiast, że planowany wynik jest celem ruchomym, co utrudniać może stwierdzenie i ocenę postępów w zakresie realizacji celów i zadań banku. Jest też trudniejszy we wprowadzaniu w życie. Należy pamiętać, że jeśli takie budżetowanie wywodzi się z uprzednio dokonanej kalkulacji kosztów, konieczne jest wtedy rozdzielenie stałych i zmiennych elementów kosztu.
Banki z reguły decydują się na odejście od wyłącznego korzystania z budżetu jednowariantowego dopiero wówczas, gdy nabiorą dostatecznego doświadczenia w analizowaniu budżetowych rozbieżności. Wtedy też, wykorzystywany jest typ budżetu zmiennego, jako wartościowe rozwinięŹcie czy uzupełnienie systemu podstawowego.
SPORZĄDZANIE I TESTOWANIE  BUDŻETU
Sporządzanie i wprowadzanie budżetu jednowariantowego przebiegać może według schematu
1.    kierownictwo banku formułuje cale i zadania na nadchodzący rok oraz komunikuje je pracownikom zaan-1 gazowanym w proces budżetowania,
2.    zarządzający ośrodkami odpowiedzialności (min. zysku i kosztów) tworzą szczegółowe prognozy i projekty dla każdej kategorii dochodu wydatków, aktywów i pasywów
3.    kierownictwo pionu finansowego banku reasumuje daŹne budżetowe oraz wyliczany zostaje przyjęty w buŹdżecie zysk netto;
4.    kierownictwo banku bada sporządzony budżet i reŹwiduje go gdy cele i zadania nie znajdują tam swego pełnego potwierdzenia. 

1  2  3  4  5    >






WARTO PRZECZYTAĆ
  • Polski sektor bankowy System bankowy w Polsce w obecnym kształcie odpowiada rozwiązaniom występującym w krajach o rozwiniętych systemach finansowych. Jest on efektem przemian, które dokonywały się w latach 90.
  • Planowanie w banku Proces planowania w banku jest systematycznym sposobem postę¬powania służącym realizowaniu podstawowych zadań postawionych przez radę nadzorczą j zarząd banku, które ostatecznie służyć
  • Koszty w banku Koszty banku można rozpatrywać jako sumę kosztów stałych oraz kosztów zmiennych. Koszty stałe, czyli niezmienne, mają taki charakter do określonego poziomu aktywów banku.
  • Finanse bubliczne W systemie finansów publicznych centralne miejsce zajmuje budżet państwa. Wynika to nie tylko stąd, że w budżecie państwa gromadzi się i dzieli największą część środków publicznych
NEWSY
Copyright © 2007-2009seoteka
"));